25 d’oct. 2008

Creacions artístiques i drets d'autor

Abans d'aquest blog, en mantenia un altre que dedicava a escriure algunes coses que em passaven pel cap. Es deia Escriure o ser desnonat. Amb el temps, però, vaig perde l'interès i vaig abandonar-lo de mala manera. El que no he abandonat és l'escriptura. De fet, tinc bastant clar que m'agradaria dedicar-me a alguna cosa relacionada amb aquesta.
Així, com tants altres, m'agrada estar atenta a noves maneres de donar a conèixer-me a través de La Màquina. Sé de molts bloggers que han aconseguit publicar un llibre gràcies a Internet. Ara bé, tots sabem que, en aquest mitjà, podem copiar i agafar qualsevol creació artística (text, vídeo, imatge, etc.) d'una persona a qui no coneixem. I presentar-la com a pròpia. A Internet no hi ha drets d'autor tal com els hem conegut dins el marc de la nostra societat occidental fins ara. 
Davant d'això, han sorgit alternatives, com Creative Commons, que es miren els drets d'autor des d'una altra perspectiva. Segons diuen, amb les noves tecnologies de la informació, es tracta de col·laborar els uns amb els altres, utilitzant les creacions artístiques alienes per enrriquir les pròpies. En les FAQ's de Creative Commons ho podeu trobar explicat amb més detall. 
Ara bé, tot i que em sembla una opció interessant per aquells que publiquem les nostres coses a Internet, no puc evitar pensar que, a partir d'ara, els artistes han de buscar noves formes per poder guanyar diners i poder mantenir-se del seu art. Per exemple, una persona publica a la xarxa la seva pel·lícula sota la llicència Creative Commons i molta gent la veu. Això no obstant, no ha guanyat diners. S'haurà de tornar a la figura del mecenes? O els que vulguin fer art hauran de trobar un altre treball per mantenir-se?